برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

پسوند

انتخاب پسوند برای یك آدرس اجباری است، پسوند را می توان از میان گزینه های موجود و با توجه به نوع یا محل فعالیت انتخاب نمود. پسوندهای مجاز و معتبر ...

انتخاب پسوند برای یك آدرس اجباری است، پسوند را می توان از میان گزینه های موجود و با توجه به نوع یا محل فعالیت انتخاب نمود. پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی می باشند كه توسط كمیته مخصوص تایید و تصویب پسوندها یعنی ICANN تایید شده باشند. این پسوندها از نظر فنی Top Level Domain  یا به اختصار TLD اطلاق می گردند كه می توان آنها را در سه دسته كلی به ترتیب زیر تقسیم بندی نمود:

- پسوندهای عمومی (gTLD):
این پسوند ها كه عبارتند از.com , .net , .org برای ثبت و استفاده عموم و هر نوع كاربری مجاز (قانونی) قابل استفاده می باشند. ثبت این دامنه ها از طریق شركت هایی با عنوان Registrar كه توسط ICANN معتبر اعلام شده اند یا نمایندگی های مجاز آنها امكان پذیر می باشد. هر چند دامنه های فوق هر یك از اختصارهایی برای منظور خاص اقتباس گردیده اند ( .org ارگان ها و مراكز غیر انتفاعی ، .net شبكه و خدمات اینترنتی ، .com بنگاه ها و مراكز اقتصادی) ولی در عمل محدودیتی برای استفاده از این پسوندها وجود ندارد. در این میان پسوند .com بیشترین متقاضی را در بر داشته است.

- پسوندهای اختصاصی (ویژه):
پسوندهایی كه افراد و سازمان هایی با مشخصات و فعالیتهای خاص بر روی آنها می توانند اقدام به ثبت دامنه نمایند یا فعالیت بر روی این پسوندها می بایست از قوانین خاصی تابعیت بنماید. مانند .biz , .edu , .info , .gov , .int , .pro , aero, .arpa , .coop, .museum كه در هنگام ثبت یا در مدت استفاده ارائه مدارك و رعایت قوانینی خاص اجباری خواهد بود.

- پسوندهای ملی (كشوری یا ccTLD):
علاوه بر پسوندها عمومی و خاص، كشورهای مختلف نیز می توانند اقدام به درخواست پسوند با كد اختصاری كشور خود (دو حرفی) را بنمایند. اداره این پسوندها، قوانین و نحوه تخصیص آنها در اختیار دولت ها یا مراكز معرفی شده توسط مراجع رسمی هر كشور خواهد بود. كشورها مختلف می توانند ثبت این دامنه ها را برای سایر ملیت ها آزاد یا محدود نموده و یا بطور كلی هرگونه رویه خاصی را در این خصوص اتخاذ نمایند. پسوندهای دو حرفی بعضی از ملیت ها با بعضی از كلمات اختصاری تشابه داشته كه این كشورها از این فرصت استفاده نموده و به فروش عمومی پسوندها خود اقدام می نمایند. پسوندهایی نظیر .ws , .tv , .cc , .fm , .mw , .it  و غیره ... از این قبیل می باشند.
بسیاری از كشورها پسوند خود را به سطوح دیگری نیز تقسیم می نمایند. مثلا .ir كه پسوند كشور ایران است به .org , .net , .co , .id , edu تقسیم گردیده كه بعضی از این پسوندها مخصوص فعالیتهای خاص در نظر گرفته شده اند.

موضوع: ثبت دامنه
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات نظرات تا اطلاع ثانوی غیر فعال است.